Vad är Tiktok och vilka använder plattformen mest?

Vad är Tiktok, hur många använder plattformen och vad används den till?

Enligt statistik från 2021 hade TikTok över 689 miljoner registrerade användare samt användare från över 155 länder. Dess popularitet växte extremt snabbt kring 2018 och för många (framförallt unga) är det mer självklart att kolla TikTok istället för Facebook. Statistik pekar på att den åldersgrupp som främst använder plattformen är de som är födda mellan 1995 och 2000. Men även ännu yngre använder plattformen frekvent. Bland de som är födda 1994 eller tidigare är däremot användandet av plattformen betydligt mindre. Andra teknikorienterade artiklar finns via https://naringseffekt.se/.

Vad är Tiktok?

Vad är Tiktok i förhållande till andra sociala plattformar? Tiktok kan förklaras med att vara en videoplattform med mycket korta klipp. Detta till skillnad mot Youtube där filmerna är betydligt längre. På ett sätt kan det jämföras med att vara videoformatet av Twitter.

Tack vare dess mjukvara är det extremt enkelt för användarna att göra en proffsig, rolig och underhållande video. Detta genom inbyggda redigeringsmöjligheter, stickers och annat som gör filmen mer sevärd. Länge förknippades Tiktok med dans men idag läggs allt mellan himmel och jord upp på plattformen.

Även kanal för företag

Vad är Tiktok utifrån ett marknadsföringsperspektiv? Den sociala plattformen används av många företag som en del av deras marknadsföringsplan. Utifrån den målgrupp som använder plattformen blir det även en effektiv väg att nå den unga generationen.

Ett exempel är att sponsra en specifik hashtag, skapa memestävlingar eller försöka skapa buzz-trender. Med buzz-trend menas att en person förväntas genomföra en specifik utmaning och sedan lägga ut detta på TicToc. Ett exempel är Ice Bucket Challenge men det kan var allt från att äta en speciell sak som att försöka uttala ett svårt ord.

Ett av de mest kända tillfällena då hashtag sponsrades av ett företag var när McDonalds valde att ge en gratis BigMac till alla som la upp en dans tillsammans med ett videoklipp som hamburgerkedjan skapade. Användarna förväntades använda hashtag BigMacTicToc och detta fick en enorm viral framgång. Med tanke på hur lite detta kostade för företaget bör det klassas som en extrem framgång.

Det är däremot viktigt att se till vilken målgrupp som finns för kampanjen och avgöra om det kan vara värt kostnaden. Som redan presenterats har plattformen en relativt smal användargrupp gällande ålder.

Kortfattat: Vad är TikTok? – En videoplattform där korta videoklipp kan skapas och redigeras.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *