Så arbetar en interim CFO

Så kan en interim CFO beskrivas i korthet. Uppdraget som chief financial officer, eller CFO är en mycket viktig post inom ett företag, oavsett hur stort eller litet det är. Genom att stötta bolagets ledning med ekonomisk expertis och resursförvaltning så kan såväl stora förändringar som expansioner i företag göras på ett dynamiskt och stabilt sätt, utan att bolaget tar onödiga risker eller försämrar sitt värde. En CFO är på så sätt en motvikt till ivriga visionärer, som har till uppgift att ifrågasätta och säkerställa att aktieägarnas intressen ligger i bolagets primära fokus. Det kan också åligga en CFO att kommunicera med, och uppdatera, andelsägare i bolaget. Hitta interim CFO via Brightmill.

Ekonomi, visioner och trygghet

CFO:n ansvarar för bolagets ekonomi, investeringar och tillgångar, på kort och lång sikt. Traditionellt sett är en CFO detsamma som ett bolags ekonomichef, men eftersom denna rollen har utvecklats över tid så är nu titeln uppdaterad. En interim CFO arbetar som VD:ns högra hand, och är en nyckelresurs när en förändring ska genomföras i bolagets struktur eller verksamhet. Genom att tillsätta en interim CFO så möjliggörs en kompetent och organiserad styrning av arbetet, då en CFO både kan ha rollen som ekonom, men också strateg och visionär.

Tre viktiga aspekter för en framgångsrik interim CFO

  • Flexibilitet
    Nyckelbegreppet för en interim CFO är just att kunna komma in i en ledningsgrupp när det behövs och stötta VD:n i hens visioner och planer. Därmed måste en interim CFO vara flexibel och anpassningsbar och realistisk, för att kunna prioritera i verksamheten.
  • Erfarenhet
    Tidigare erfarenheter är det som gör att en CFO kan fatta kloka och långsiktiga beslut utifrån det underlag hen har tillgång till: många CFO:s som får interim-uppdrag är i 50-årsåldern eller över. Därmed inte sagt att yngre CFO:s saknar kompetens, men det är i regel en fördel att ha erfarenhet från flera tidigare uppdrag för att på ett effektivt sätt kunna bedöma vilka insatser som lämpar sig.
  • Branschkunskap
    Eftersom det skiljer sig ordentligt att arbeta inom t.ex. byggsektorn jämfört med utbildningssektorn är det viktigt att en CFO har skaffat sig specifika erfarenheter inom det aktuella fältet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.