Att välja företagsabonnemang – så hittar du rätt

Att välja företagsabonnemang kan vara lite mer krångligt än att välja privat abonnemang, särskilt om företaget är stort. Dessutom finns ett stort antal operatörer med olika erbjudanden. I den här artikeln ges en översikt av aspekter som är bra att ha i åtanke när det gäller utvärdering av alternativ för abonnemang för företag.

Behovsanalys är alltid steg ett

För att göra sökandet efter ett nytt företagsabonnemang så effektivt som möjligt är en inledande behovsanalys att rekommendera. Det finns naturligtvis inget universellt abonnemang som passar alla företag bäst, utan det beror på företagets situation och behov. Några aspekter att ta hänsyn till är:

  • Täckning. Beroende på var i landet företaget och dess anställda befinner sig kan det vara mycket relevant att kontrollera operatörens täckningskarta. Kvaliteten på täckningen kan skilja sig rejält mellan olika regioner.
  • Surf, samtal och sms. Företagets dagliga rutiner är avgörande för hur mycket surf, samtal och sms som kan förväntas behövas. För företag som i hög grad använder sig av Teams, Google Meet och andra internetbaserade verktyg kan det vara bra att ha obegränsad surf. För andra, som mestadels använder mobilen till att ringa, kan obegränsade samtal vara mer relevant.
  • Internationella samtal. Tänk på att internationella samtal vanligtvis inte ingår i standardpaket, så i de fall utlandssamtal är vanligt förekommande är det värt att välja ett abonnemang som tillåter prisvärda sådana.

Vidare är naturligtvis priset en betydande faktor. Dock är det allra billigaste alternativet vanligtvis inte det mest prisvärda, i bemärkelsen att det kan bli dyrt att konstant överskrida sin surfmängd eller ringa till utlandet om detta inte ingår i abonnemanget.

Andra aspekter att överväga vid tecknande av företagsabonnemang

För små företag kan det vara särskilt relevant att ha flexibilitet vad gäller exempelvis bindningstid och uppsägningstid. Det kan kännas som en trygghet att inte vara låst vid ett abonnemang i det fall ens behov ändras. När det gäller större företag är detta vanligtvis inte ett bekymmer. Snarare kan exempelvis operatörens tilläggstjänster vara mer relevanta att ta hänsyn till vid jämförelsen av olika abonnemang. Ett slutligt tips är att kontrollera operatörens recensioner på kundnöjdhetssajter, där andra kunder har gett sina uppfattningar om operatörens service.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.