Det finns flera tydliga fördelar med outsourcing – men det passar inte alla företag. Genom att förstå fördelarna blir det även lättare att som företagare avgöra om det är en tjänst som ska utnyttjas eller inte.
Företaget får tillgång till spetskompetens
De flesta företag kan inte erbjuda kundsupport på 10 språk, proaktiv chat 24/7 och alltid ge respons inom 15 minuter. En av de största fördelarna med outsourcing av hela, eller delar av, kundtjänst är alltså att företaget får tillgång till större kompetens. Önskas kundsupport på spanska, chatt på franska eller en prenumerationstjänst som har öppet tidigt på morgonen? Oavsett finns möjlighet att nå spetskompetens eller breddad kompetens utifrån företagets behov.
”Alla” sparar på det
En annan stor fördel med outsourcing är att alla tjänar på detta upplägg – annars bör det inte väljas.
- Kunden
Kunden får en bättre kundtjänst genom att exempelvis kundsupport kan erbjudas flera timmar på dygnet, på flera språk eller via flera olika kanaler. Genom att exempelvis erbjuda proaktiv chat via hemsidan ökar konverteringen eftersom kunden snabbt får svar på sin fråga och inte behöver gå vidare till någon annan återförsäljare. - Företaget som köper outsourcing
Outsourcing innebär en kostnad – som måste ställas mot alternativ kostnad. En E-handel kan anställa två personer som 12 timmar per dag tar hand om kundsupporten. Detta ska ställas mot outsourcing vilket generellt ger lägre kostnad. Detta utifrån att det inte alltid är kunder som hör av sig. Genom att ha egna anställda betalas full lön oavsett hur många ärenden som kommer. Inom de fördelar som ofta nämns är alltså att det blir billigare i längden. Framförallt för företag som inte har en jämn ström av kundärenden. - Företaget som genomför tjänsten
Det call-center som utför arbetet tjänar pengar på sin effektiva tjänst vilket gör att de kan expandera och med tiden erbjuda ytterligare tjänster.
Flexibelt
Ännu en fördel är flexibiliteten. Det går att skala upp, eller skala ner, mycket snabbt utan att det behöver uppstå några onödiga kostnader. Dessutom går det att koppla på nya tjänster och därmed hela tiden anpassa tjänsten utifrån behov.
Fördelar med outsourcing – Kortfakta
- Rörliga istället för fasta kostnader
- Flexibelt och skalbart
- Ger tillgång till kompetens
- Kan ge butiken större öppettider
- Kan öka konvertering
- Kan öka försäljning
- Kan öka positiv kundupplevelse