Om man skall definiera vad marknadsföring handlar om, så är det helheten av alla aktiviteter som ett företag gör på marknaden. Förutom prissättning och val av vilken målgrupp som du vill rikta dig till, så ingår även givetvis val av produkt osv. Det är ett omfattande arbete som inte skall missbedömas. Risken med att missbedöma en marknadsföring är att försäljning inte går som förväntat. Småföretagare tycker oftast det är svårast med marknadsföring. Inte konstigt, det kräver erfarenhet, kunskap och resurser. Hög konkurrens och ett komplext klimat gör att stora företagen därmed även har fler marknadsandelar.
Allt annat än traditionell marknadsföring
Det vi jobbar med idag är allt annat än klassisk marknadsföring. Marknadsföring på internet är nämligen så mycket mer än det. Termer som ”big data” som marknadsförare för några år sedan aldrig hade kunnat drömma om, spelar in på hur företag idag kan arbeta. Alla företag med en hemsida kan samla in information om sina besökare. Beteende, ålder, kön och annat kan läsas av. Problemet är att det är så mycket information, att det är svårt att veta hur man skall använda den. Nyhetsbevakning av näringsfrågor finns att läsa om på branschkompassen.se. Men med rätt kunskap och tillvägagångssätt kan man faktiskt förbättra sin hemsida för att möta kundens beteende och tänk. I gamla dagar handlade marknadsföring mycket om att försöka läsa vad kunden tänker och hur de beter sig. Idag kan man faktiskt läsa av detta i insamlad data. Mysteriet är löst på ett sätt, men arbetet är fortfarande väldigt komplext.
Var aktuell
Ett snabbt sätt att fånga användare och läsare, är att inkludera nyheter eller hjälpsam information i sin kommunikation. Något som händer i omvärlden till exempel. Med en väl förberedd nyhetsbevakning kan du snabbt fiska upp nyheter som kan relateras till din verksamhet. Genom att vara aktuell tilltalar du konsumenterna på flera nivåer än att berätta vem du är. Du kan även uttrycka din åsikt eller kunskap om ämnet, eller vidareutveckla resonemang. Du kommer bli hörd på ett helt annat sätt än om du bara pratar om vad du kan sälja till dem. Gör dig intressant och trovärdig med aktuellt och kvalitativt content, så kan du lita på långsiktig framgång.
Skapa din ton
Sätt din ton i hur du vill synas på nätet för att få folk att känna igen dig och bygga en identitet runt omkring dig. Detta är inget unikt för nätet, men måste ändå definieras. Om du inte har en professionell som hjälper dig med det digitala, så glöm inte bort, övning ger färdighet!